עבור לתוכן

שיתוף שבת שלום - פרשת קרח


Armonia

תגובות מומלצות

כניסת שבת:

ירושלים: 19:04

תל אביב: 19:29

חיפה: 19:30

באר שבע: 19:27

יציאת שבת:

ירושלים: 20:27

תל אביב: 20:30

חיפה: 20:32

באר שבע: 20:27

 

image.jpeg.eda96a14a62288e052aa9029793d1977.jpeg

 

 

קצת על הפרשה: 

במרכז הפרשה עומדת המחלוקת שעורר קרח על הנהגת משה רבנו ועל תפקידו של אהרון ככהן גדול, ועל עניין זה נרחיב. בהמשך, הפרשה נוגעת בעוד מספר נושאים. המחתות ששימשו את קרח ומאתיים חמישים האנשים שהיו איתו במעמד מבחן הקטרת הקטורת, נלקחות ומרוקעות על דפנות המזבח לזיכרון עולם. לאחר מכן, מגיעות תלונות מהעם על דבר המתים במחלוקת וכתוצאה מכך פורצת מגפה. אהרון הכהן מקטיר קטורת, עובר בעם ועוצר את הנגף. משה מורה לכל הנשיאים להביא את המטות שלהם אל המשכן, מטה אהרון פורח וגומל שקדים כהוכחה ניצחת שאהרון הוא הנבחר ע"י השם לכהונה. הפרשה מסיימת בעבודת ומתנות הכוהנים, ומעשר הלויים, להראות סדרו של עולם.
בפרשה שלנו מתוארת תמונה חזקה מאוד, אחת התמונות הקשות ביותר בתורה כולה. אש יוצאת מן השמיים ושורפת מאתיים וחמישים ראשי עדה שהשתתפו במחלוקת קרח, האדמה פוערת את פיה ובולעת את קרח ועדתו וכל אשר להם. קשה לתפוס את התמונה במלואה. סה"כ מחלוקת על השלטון, מדוע זה היה חייב להיגמר בצורה כל כך קטסטרופאלית? אם לא חוקרים פנימה, אם לא יוצאים לטיול בפרד"ס אי אפשר להבין.

 

הפרשה פותחת, "וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי, וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב, וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת, בְּנֵי רְאוּבֵן". רש"י אומר, "וַיִּקַּח קֹרַח", "לקח את עצמו לצד אחד להיות נחלק מתוך העדה לעורר על הכהונה, וזהו שתרגם אונקלוס "ואתפלג", נחלק משאר העדה להחזיק במחלוקת". מה שמתגלה בסיפור זה הוא כוחם ההרסני של המחלוקת, הפילוג והפלגנות. ברגע שנוגעים בכח זה, הוא רק גדל והורס כל חלקה טובה.
כתוב בפרקי אבות, "כל מחלוקת שהיא לשם שמים, סופה להתקיים, ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים. איזו מחלוקת שהיא לשם שמים, זו מחלוקת הלל ושמאי, ושאינה לשם שמים, זו מחלוקת קרח וכל עדתו" (אבות ה'). ה'נעם אלימלך' מפרש משנה זאת ואומר, "היה צריך לומר מחלוקת קרח ומשה ואהרון. אלא מה, קרח היה חולק עם עדתו, שהם בעצמם גם היו שונאים זה את זה, וכל אחד רצה להיות ראש, רק מפני שרצו לחלוק על משה רבנו ואהרון, עשו שלום לפי שעה" (נעם אלימלך, קרח).
מוסיף ה'מאור ושמש', "אמרה המשנה 'מחלוקת הלל ושמאי'. היה צריך לומר 'מחלוקת בית הלל ובית שמאי'. אלא מה, שמאי והלל, באמת חלקו לשם שמים, ולא היתה כוונתם לשום פניה בעולם כלל. אבל, תלמידיהם כבר היתה בכוונתם איזו פניה, שזה אמר, שרבי שלי גדול ביותר, איש האלוקים, וגם זה אמר כך, והיה מעורב בגאות וכו'" (מאור ושמש, קרח). בכל דבר יש מעשה ויש כוונה, פנימיות וחיצוניות. דוקא בעניין מסוכן כמחלוקת מחויבת האבחנה בכוונה.

 

 

מחלוקת ימין ושמאל:

טבע המחלוקת בין קרח ומשה, בין קין להבל, טבע המחלוקת בתוכנו הוא בין קו ימין לקו שמאל. נתבונן בדברי הזוהר הקדוש, בפרשת קרח, פרוש הסולם: "בוא וראה, אהרון הוא ימין, שהוא חסד, הלוים הם שמאל שהוא גבורה, קרח רצה לעשות חלוף הימין לשמאל, שרצה הכהונה, שהוא ימין, בשביל הלוים, שהם שמאל, משום זה נענש. ולא עוד אלא שנמצא בו לשון הרע, שדבר על משה, ונענש בכל. רבי יהודה אמר, השמאל נכלל תמיד בימין שזהו תיקונו של השמאל, קרח רצה להחליף התיקון שלמעלה ולמטה, שהיה רוצה בשליטת הלוים שהם שמאל, שלא יהיו נכללים בכהנים שהם ימין, משום זה נאבד ממעלה וממטה".
"קרח הלך במחלוקת. הרחקה ודחוי, הרחקה ודחוי שלמעלה ומטה, ומי שרוצה לדחות תקון העולם, יהיה נאבד מכל העולמות. מחלוקת, היא הרחקה ודיחוי של השלום, ומי שחולק על השלום, חולק על שמו הקדוש, משום ששמו הקדוש נקרא שלום".
"התורה היא שלום, שכתוב, וכל נתיבותיה שלום, וקרח בא לפגום השלום של מעלה שהוא התורה, דהיינו קו האמצעי שנקרא תורה, העושה שלום בין ימין לשמאל. ושל מטה, של משה. ומשום זה הוא נענש מעליונים ותחתונים, מאש, ומפי הארץ
".
העולם מיוסד על ג' קוין, ימין, שמאל ואמצע – חסד, גבורה ורחמים. השמאל זה רצון לקבל ונקרא משיכת אורות ממעלה למטה. דבר הגורם לקיפאון בהולכת השפע. קורח מלשון קרח. הזהר אומר שהשמאל חייב להיכלל בימין, בחסד, בנתינה. מתוך מהלך זה יוצא הקו האמצעי – הרחמים, השלום, האמת.
מי שמגביר את השליטה של השמאל על הימין, מגביר את הרצון לקבל לעצמו, מושך תענוג בצורה אגואיסטית, ללא השפעה לזולת – סופו שיאבד מהעולם. זאת אומרת, מעצם הטבע הרוחני של הבריאה, האורות פשוט יסתלקו מהכלים שלו.

 

שבת שלום

קישור ישיר להודעה
שתף באתרים אחרים
  • תגובות 6
  • נפתח
  • תגובה אחרונה

עם הכי הרבה תגובות

ימים פופולארים

עם הכי הרבה תגובות

תמונות באשכול

מצד אחד היה עדיף לו להוציא את מה שהוא חושב במקום לשמור בפה ולהיענש על זה בעולם הבא או בהמשך הדרך , מצד שני הוא ניסה סוג של מרד ופגע קצת באמונה של בני ישראל במשה ואהרון אז קרה מה שקרה זה העונש שאלוהים עשה לו זה מעל חשיבה של בן אדם

 

לגבי זה שרוב הימין עדיף על רוב שמאל זאת טעות לדעתי כי כמו שרשום צריך תמיד שיהיה את האמצע לשאוף כמה שיותר לאמצע שככה נוכל לעזור לעם באופן הכי אפקטיבי אז גם ימין שהוא יותר משמאל זאת בעיה חמורה כמה שיותר אמצע הכי טוב באלנס .

גם הרבה ימין יכול להוויצר תעבנות וגם אגואיסטיות כללית של העם חשוב לזכור שתמיד רוב של ימין/שמאל ממש לא טוב לכלל ושהאמצע הכי תומך לכולם.

 

שבת שלום

קישור ישיר להודעה
שתף באתרים אחרים
  • CoronaIL נעץ את האשכול

הצטרף לשיחה

אתה יכול לפרסם תגובה עכשיו להירשם אחר כך. במידה ויש לך משתמש התחבר עכשיו כדי להגיב עם המשתמש שלך.

אורח
הוסף תגובה

×   הטקסט הודבק עם העיצוב שלו.   הדבק את הטקסט ללא העיצוב במקום

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע באופן אוטומטי..   הצג כקישור במקום

×   המידע האחרון שלך שוחזר.   נקה עורך

×   אתה לא יכול להדביק תמונות באופן ישיר. תעלה אותם או שתכניס תמונה מקישור.

  • צופים לאחרונה   0 משתמשים

    אין משתמשים רשומים שצופים בדף זה.


×
×
  • צור חדש...